In Odoo verloopt het logistieke proces vanaf de verkoopofferte tot en met levering, inkoop en facturering als volgt:
1. Verkoopofferte
Het proces begint met het aanmaken van een verkoopofferte in de verkoop App. Je kunt werken met Offertesjablonen waardoor het nog sneller en eenvoudiger is om een professionele offerte te versturen, ook door gebruik te maken van AI. De klant krijgt een offerte die na goedkeuring (eventueel via Klantportaal) wordt omgezet in een verkooporder. Zie ook video over de Verkoop App.
2. Verkooporder
De verkooporder activeert het logistieke proces. Afhankelijk van de voorraadstatus worden producten gereserveerd en wordt er een levering aangemaakt of wordt er een inkooporder gegenereerd voor niet-voorradige items. Dit kan via de “Aanvullingsopdrachtregels (min/max) die bij het product zijn vastgelegd of via een route MTO (orderinkoop) verlopen.
3. Inkooporder
Als de benodigde producten niet op voorraad zijn, genereert Odoo automatisch een inkooporder naar de juiste (voorkeurs)leverancier. Deze wordt beheerd via de inkoopmodule, waarin je de ontvangst van goederen registreert zodra deze binnenkomen. De voorraad neemt dan toe. Zie ook video over voorraad aanvullingen.
4. Magazijnbeheer en Levering
Nadat de voorraad is aangevuld, worden de producten in het magazijn klaargemaakt voor verzending (de "Levering"). Het magazijnmodule coördineert de pick-, pack- en ship-processen. Zodra de producten verzonden zijn, wordt de levering bevestigd in Odoo en neemt de voorraad weer af. Zie ook video over de magazijn processen, levering & ontvangsten.
5. Facturering
Na levering wordt een factuur gegenereerd vanuit de verkooporder of rechtstreeks vanuit de levering (via een geautomatiseerde actie). Deze wordt automatisch naar de klant gestuurd en kan in de boekhouding App worden gevolgd tot de betaling is ontvangen.
Dit proces zorgt voor een geautomatiseerde en geïntegreerde workflow, waarin verkoop, inkoop, magazijnbeheer, en boekhouding naadloos samenwerken. Zie ook video over facturering.
Wilt u meer weten over Intercompany transacties?
Wilt u meer weten over het retouren (RMA) proces?