Odoo onderhoudsplan

Elk jaar brengt Odoo SA een nieuwe versie uit. Deze wordt gepresenteerd tijdens de Odoo Experience week (voor iedereen gratis toegankelijk in Brussel, België).  Door de duizenden ontwikkelaars die bij Odoo werken, bevat de nieuwste versie altijd veel, mooie nieuwe functionaliteiten en verbeteringen. Advies? Migreer/upgrade met ons mee via ons 7 stappen Odoo onderhoudsplan! 

Odoo onderhoudsplan 
Hoeveel aandacht jouw Odoo-upgrade vraagt, is afhankelijk van de complexiteit van de Odoo omgeving, zoals : 
* Aantal aangepaste lay-outs
* Inzet van Studio (velden, tabellen etc)
* Gebruik Apps van derden (Odoo app store)
* Maatwerk 
Zorg dat je daarom sámen met ons - om het jaar (liefst jaarlijks)- jouw Odoo versie migreert naar de laatste versie (zie blog: om het jaar of jaarlijks) 

Hier per stap een schatting van de benodigde uren per versie upgrade: 

1. Voorbereiding en planning (2-4 uur):

  • Inventarisatie van de huidige situatie.
  • Planning van de upgrade.

 2. Backup en testomgeving opzetten (nihil uur):

  • Veilig stellen van een backup (Odoo,sh? dan graag een extra stage hiervoor gebruiken).
  • Aanvragen technische upgrade 
  • Aanvragen apps van derden 

3. Checken van de upgrade (3-5 uur en uw eigen tijd!):

  • Zijn er weergaven die zijn gedeactiveerd in jouw testdatabase, maar actief in jouw productiedatabase?
  • Worden jouw gebruikelijke weergaven nog steeds correct weergegeven?
  • Worden jouw rapporten (factuur, verkooporder, etc.) correct gegenereerd?
  • Werken jouw websitepagina’s correct?
  • Kunt je records aanmaken en wijzigen? (verkooporders, facturen, aankopen, gebruikers, contacten, bedrijven, etc.)
  • Zijn er problemen met jouw e-mailsjablonen?
  • Zijn er problemen met opgeslagen vertalingen?
  • Zijn jouw zoekfilters nog aanwezig?
  • Kun je jouw gegevens exporteren?

4. Controleren en aanpassen van  (2-xx uur):

  • Aangepaste lay-outs
  • Maatwerkmodules.

5. Testen en validatie  (4-6 uur):

  • Functionele tests uitvoeren - proces doorlopen door gebruikers.
  • Bespreken en eventuele problemen oplossen.

6. Productie-upgrade (2-4 uur):

  • Upgrade (laten) uitvoeren op de productieomgeving.
  • Doorlopen van alle regels uit de upgrade mail van Odoo 
  • Installeren apps van derden
  • Eindcontrole en validatie.

7. Nazorg en ondersteuning (4-8 uur) op de dag van live-gang 

  • Oplossen van eventuele problemen na de upgrade.
  • Ondersteuning bieden aan gebruikers.

In totaal kom je dan uit op een schatting van ongeveer 16 tot 40 of meer uur per jaar, kortom 2 tot (soms) meer dan 5 dagen. 
 
Meer weten, plan een afspraak:  
Bespreken onderhoudsplan